“Gaat het om veiligheid rond overwegen, dan gaat het ook over het gedrag van passanten”, vertelt Eduard de Vries, projectleider gedrag bij ProRail. “Dat willen we positief beïnvloeden. Daarom onderzoeken we vernieuwingen, zoals een oversteekhulp voor langzame voetgangers.” Deze zomer start een test.

“Er is behoefte aan een oversteekhulp voor mensen die langzaam of slecht ter been zijn”, vertelt Eduard. “Als de overwegbellen gaan rinkelen, terwijl zij nog oversteken, is dat natuurlijk schrikken. Het maakt ze onzeker. Dat willen we niet.”

De oversteekhulp lijkt op een verkeerslicht en is ontwikkeld samen met Double You en TNO. “De installatie staat vlak voor de overweg, naast het voetpad. Met een groen symbool geeft de oversteekhulp aan dat de trein en voorlopig nog niet aan komt, de voetganger kan rustig oversteken. Zo’n dertig seconden voordat een overweg sluit, geeft de oversteekhulp dit met een lichtsignaal aan. Een voetganger die meer tijd nodig heeft om over te steken, kan dan besluiten te wachten tot de trein voorbij is en de spoorbomen weer open zijn.”

De oversteekhulp is interessant voor overwegen met meer dan twee sporen. Hoe langer de oversteek duurt, hoe meer behoefte aan een oversteekhulp. De testlocatie in Noord-Holland heeft daarom drie sporen. De test duurt zo’n drie maanden. TNO interviewt in deze periode passanten over de oversteekhulp. Aan het einde van het jaar volgen de onderzoeksresultaten van TNO. Dan weten we hoe de oversteekhulp bevalt.