Hoe mensen zich gedragen op en rond overwegen, kan de veiligheid flink beïnvloeden. ProRail doet daarom onderzoek naar slalomgedrag, stilstaan en ingesloten raken tussen de overwegbomen. Ook is er aandacht voor kwetsbare groepen, zoals ouderen. Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Oversteekhulp

Koen Heerkens is projectmanager Generieke Maatregelen. Daaronder valt ook gedragsbeïnvloeding. “Het veiligheidsaspect is een fijn onderdeel van mijn werk. Je weet zéker dat de veiligheid erop vooruit gaat en dat je dat op de langere termijn terugziet in de ongevallencijfers.”

Bij een van de gedragsmaatregelen richt ProRail zich op langzaam verkeer, zoals ouderen met een rollator of in een rolstoel. Heerkens: “Zij ervaren de huidige tijd om over te steken vaak als te kort. Ze horen dan halverwege de overwegbellen al rinkelen en dat maakt ze onzeker.

Dat willen we natuurlijk niet. Daarom gaan we een oversteekhulp testen. Dit is een kastje dat een lichtsignaal geeft, zolang er nog voldoende tijd is om veilig over te steken. Is het licht uit, dan weet je dus dat je beter even kunt wachten als je langzaam ter been bent. Er valt natuurlijk nog veel te testen. Hoe is het gebruiksgemak? Hoe geven we het beste aan voor wie deze oversteekhulp is bedoeld? En omdat de breedte van overwegen kunnen variëren, bekijken we daarnaast de mogelijkheden om maatwerk te leveren.”

Ook gaat ProRail zorgen dat overwegen visueel nog veiliger worden. “Bij overwegen waarbij de bomen aan beide kanten dichtgaan, bestaat de kans ingesloten te raken. Niet iedereen is zo lenig om dan weer onder een slagboom door te duiken. Daarom plannen we een pilot, waarbij we het gevaarlijke deel aangeven met een geel kleurvlak. Het deel zonder kleur is dan een plek waar je veilig kunt staan. Een mogelijk andere manier om de overweg zichtbaarder te maken, is door led-verlichting in het wegdek te verwerken. Op allerlei manieren willen we het voor de overweggebruikers zo veilig mogelijk maken.”