Het LVO investeert in een aantal generieke maatregelen op meerdere overwegen (verkorten dichtligtijden) en op perrons (Afteller voor vertrek). In dit filmpje kun je zien wat de Afteller nu precies doet.

Wat zie je?

De animatie laat de verschillen in het vertrekproces voor de situatie zonder Afteller (boven) en met Afteller (onder) “real time” zien. Er loopt een tijdwaarneming mee, die de wachttijd voor het weg verkeer en de treinreiziger in beide situaties zichtbaar maakt.

[embedyt] http://www.youtube.com/watch?v=v8VUh5yqxTc&width=730&height=410[/embedyt]

Wat is het?

De Afteller naast het vertreklicht is een hulpmiddel voor de hoofdconducteur en telt 15 seconden voordat het vertreklicht gaat branden af naar nul. Daarmee kan de hoofdconducteur eerder starten met het vertrekproces, is de trein sneller klaar voor vertrek en de wachttijd voor het wegverkeer bij de overweg korter. Als gevolg van de kortere wachttijd bij de overweg is er ook een verbetering van de overwegveiligheid en zal het aantal situaties waarbij verkeersdeelnemers al oversteken voordat de overwegbomen zijn geopend afnemen.

De vertrekprocedure voor de hoofdconducteur is in de situatie met een Afteller aangepast: in plaats van dat de conducteur het vertrekproces start bij het gaan branden van het vertreklicht start hij het vertrekproces kort nadat de Afteller is gaan tellen. De hoofconducteur sluit echter de laatste deur van de trein als hij ook daadwerkelijk het vertreklicht heeft zien branden.